by

Proteina vegetala sau proteina animala

Iata eterna dilema: este proteina vegetala o proteina completa si de calitate ? Daca ai renuntat la carne si produse de origine animala, ce mananci? Am fost intrebata acest lucru de cateva ori in ultimii trei ani de cand am trecut la veganism. Tu cu ce traiesti? Cu ce te hranesti? Te simti bine? Nu ai probleme de sanatate? Cum poti sa te saturi doar cu legume si fructe? De unde iti iei necesarul de proteina? Si cand le spun oamenilor ce bine ma simt de cand sunt vegana, toti se uita la mine cu suspiciune si plini de neincredere. Parca ii si aud cum isi spun in gand ca asa ceva nu se poate si ca nu poate fi adevarat. Fara carne, oua sau lactate? Nu se poate. Doar proteina vegetala? Nu se poate, nu este o proteina de calitate, asa cred multi carnivori.

Dar ma bucur sa vad ca tot mai multi oameni incearca acest mod de viata si ajung la concluzia ca se simt mult mai bine asa.

Din pacate am fost educati ca fara carne nu putem trai. Parintii mei nu concep o alimentatie fara carne. Nici o masa fara carne, sloganul preferat. Sau, cea mai buna leguma este carnea. Total gresit. Aceste tipare sunt greu de schimbat dar nu imposibil.

Daca vrei sa evoluezi, daca te preocupa acest mod de viata si vrei sa stii, vrei sa intelegi mai mult, chiar poti !!!

Si eu eram o mare iubitoare de carne in urma cu cativa ani. Prin 2011, pentru a slabi, am inceput dieta Dukan, o dieta care presupune sa mananci carne cu carne. Rezultatul, dupa 8 luni de dieta au inceput sa apara problemele, sa ma simt rau, fara vlaga, balonari, constipatii, etc. Pe atunci mi se spunea ca nu arat prea bine, sigur sunt bine?

Si iata-ma acum dupa 3 ani de veganism, simtindu-ma nemaipomenit de bine in pielea mea, plina de energie, vitalitate, forta. Fac antrenamente cu greutati zilnic de 6 ori pe saptamana. Ma simt implinita, fericita si mult mai tanara.

M-am schimbat mult atat fizic cat si mental si spiritual. Vad lumea cu alti ochi, sunt un om pozitiv, vad intotdeauna latura plina a paharului si latura buna si frumoasa a oamenilor.

Nici acuma nu-mi vine sa cred ca doar schimband modul de alimentatie, beau multe sucuri de fructe, sunt un mare iubitor de fructe, cam 50% din hrana o constituie fructele, cu multe salate de cruditati, fara alimente procesate, fara prajeli, totul natural si sanatos, se poate produce o astfel se schimbare in interiorul meu, in mentalitatea mea.

Dar toate aceste lucruri functioneaza doar daca vin natural, de la sine si nu impuse. Toate lucrurile impuse au o vita scurta. Cand va veni momentul si pentru tine, vei sti cu siguranta.

Cred ca fiecare avem un moment in care simtim ca ne dorim mai mult, mai bine, o armonie intre ceea ce facem, ceea ce suntem, ceea ce simtim si menirea noastra pe acest pamant.

Alimentatia joaca un rol foarte important in acest proces, cu siguranta pentru ca ”Esti ceea ce mananci”.

Dar in acest articol vreau sa-ti prezint cateva alternative vegetale la proteina animala, pentru a putea deveni si tu un om mai fericit, mai bucuros, mai luminos, mai fericit. Adica o varianta superioara a ta. Da pentru ca ceea ce simt eu in interiorul meu azi, se datoreaza in mare masura si hranei pe care o consum si respectului pe care il port fata de tot ce inseamna viata in jurul meu. Totul se leaga, pentru ca daca azi omori un porc, maine o gaina, poimaine un iepuras si asa mai departe, energia negativa ce rezulta din aceste fapte, instinctul primar de a omora pentru a te alimenta, isi pun amprenta pe viata ta, pe relatiile tale sociale, pe sanatatea ta atat fizica cat si mentala si pe tot ce te inconjoara.

Noi nu suntem stapanii supremi ai acestei planete, doar credem ca suntem, ci locuitori ai acestei planete ca oricare alta specie ce traieste pe aceasta planeta. Nu avem dreptul sa omoram sau sa crestem animale pentru a le omora ca mai apoi sa ne alimentam trupul.

Vrei sa traiesti intr-o lume mei buna, atunci incepe cu tine, fii tu mai bun, mai tolerant, mai plin de compasiune. Cu pasi marunti, putin cate putin in fiecare zi si schimbarea se va produce. ”Esti ceea ce alegi tu sa fii”.

Dar sa revenim la subiectul articolului si iata cateva surse de proteina vegetala. Dar inainte da-mi voie sa-ti spun ca proteina vegetala este desconsiderata pe motiv ca nu contine unii aminoacizi esentiali importanti pentru organism.

leguminoasele surse de proteina vegetala

Proteinele sunt alcatuite din aminoacizi mai exact exista 23 de aminoacizi care formeaza proteinele umane. 13 dintre acestia sunt produsi de organism, insa ceilalti noua, numiti esentiali, trebuie furnizati prin hrana.

Aminoacizii esentiali sunt: izoleucina, leucina, lizina, trenonina, triptofanul, valina, metionina, histidina si fenilalanina.

Dieta vegetariana furnizeaza toti aminoacizii esentiali, cu conditia asigurarii unor alimente variate, bogate in proteine. De aceea este necesara combinarea alimentelor bogate in proteine; de exemplu, a cerealelor cu leguminoasele, a cerealelor cu nucile sau semintele.

Surse de proteina vegetala:

Leguminoasele-legumele cu bob si pastai precum soia, fasolea, nautul, mazarea sau lintea sunt o sursa pretioasa de proteina vegetala.

Soia contine aproximativ 50% proteina vegetala, fasolea, lintea, nautul sau mazarea contin aproximativ 25% proteina vegetala.

Soia- unul din cele mai sanatoase alimente, contine nu doar multe proteine, dar multe minerale, vitamine si fibre. La 100 de grame de boabe mature de soia, prajite uscat (fara ulei) avem 39,58 g proteine, la 100 g de boabe mature de soia, fierte avem 16,64 grame de proteine.

Lintea este o sursa sanatoasa de proteina vegetala si combinata cu orez integral sau quinoa formeaza o proteina completa, nu contine grasimi daunatoare sanatatii inimii precum grasimile de origine animala.

Fructele în coaja lemnoasa constituie gustarea ideala, sunt practice si nu sunt perisabile, spre deosebire de o ciocolata de exemplu. Migdalele, nucile, fisticul, cajuu, alunele de padure sunt excelente surse de vitamine, minerale, grasimi sanatoase si fibre si pot fi luate oriunde, la birou, la scoala,etc.

Nucile si semintele nu ar trebui sa lipseasca din alimentatia ta zilnica.Contin grasimi bune iar grasimile sunt necesare organismului in procesul de digestie al proteinelor. Plus ca ele contin vitaminele A, B, E si minerale precum calciu, magneziu, potasiu, fier, zinc, mangan sau seleniu.

Nucile si semintele au un continut atat de mare din aceste vitamine si minerale incat nu este necesar sa consumi cantitati mari intr-o zi din ele. Cat iti incape intr-un pumn este o cantitate suficienta pentru o zi.

Pentru a fi mai usor digerabile poti sa le inmoi in apa cateva ore. In general intre 6 ai 8 ore. Eu de obicei le pun seara in apa si le folosesc a doua zi. Ma refer aici la nuci si seminte crude. Cele prajite isi pierd proprietatile nutritive.

Cerealele- contituie o alta sursa excelenta de proteine si anume:

-orezul integral

-quinoa constituie o sursa de proteina aproape completa si nu ar trebui sa lipseasca din alimentatia uni vegetarian si este o proteina foarte usor digerabila

-hrisca

-meiul

Verdeturile si zarzavaturile-in general toate frunzele verzi, semintele germinate, ciupercile.

Ciupercile au o structura proteica asemanatoare celei din cazeina laptelui sau albumina din ou. Consumand 100-200g de ciuperci uscate zilnic poti substitui carnea. Un kg de ciuperci uscate contin de doua ori mai mute albumine decat carnea de vita, aproape de trei ori mai multa decat carnea de porc si de unsprazece ori mai multa decat laptele, in plus corpul valorifica 90% din albuminele ciupercilor.

Ciupercile au o valoare nutritionala ridicata dar un continut scazut de grasimi si calorii. O portie de ciuperci contin 20 de calorii si zero grasimi daca sunt gatite dietetic.

Trebuie sa stii ca proteina de origine animala este greu de digerat pentru organism. De aceea este mai indicat sa-ti iei proteina din surse vegetale usor de digerat pentru organismul tau.

Proteinele sunt foarte importante pentru organismul tau. Sunt caramizile necesare pentru refacerea si construirea tesutului muscular, pereti celulari, sange,par sau organe interne, hormonilor, enzimelor, ajuta la producerea anticorpilor care lupta cu infectiile si pentru inlocuirea celulelor uzate.

Nu vreau sa supar pe nimeni cu acest articol, dar daca cineva se simte lezat in vreun fel este pentru ca in subconstientul sau stie ca ceva nu face bine.

Putem sa ne hranim sanatos si eficient si fara sa ne mancam intre noi. Natura ne ofera intotdeauna alternativa corecta.

Doar tu poti sa alegi cum vrei sa fii, cum vrei sa intelegi, cum vrei sa simti, cum vrei sa te raportezi la tot ce e in jurul tau, la viata.

Cand te hranesti fa-o cu bucurie, cu iubire si cu intelegere, pentru ca asa cum te raportezi tu la mediul tau inconjurator, tot asa se va raporta si el la tine.

Acest tip de hrana iti va limpezi mintea, iti va imbunatatii capacitatea de gandire, iti va reduce stresul, vei fi plin de viata si de energie, vei fi sanatos si te vei bucura de viata.

Iti doresc o viata fericita, linistita, plina de compasiune si iubire pentru tot ce inseamna viata si nu uita incepe sa te hranesti si renunta la a te alimenta. Tu omul ai nevoie sa-ti hranesti atat corpul cat si mintea si sufletul. Iar daca tu omori un suflet nevinovat ca sa-ti alimentezi corpul categoric nu ai cum sa-ti hranesti mintea si sufletul.

O zi plina de caldura, iubire si fericire iti doresc !!!

Surse de inspiratie:

http://www.csid.ro/diet-sport/dieta-si-nutritie/proteinele-baza-alimentatiei-tale

http://www.lavi-enrose.com/inlocuim-proteina-animala-cu-proteina-existentiala

Share

2 comentarii


  1. // Răspunde

    Felicitari pentru articol! Este vorba nu numai de sanatate ci si de sensibilitate, iubire fata de animale , fericire adevarata.

    Bun si ghidul. Zici ca ai trecut pe la mine 🙂 . Totusi am gasit noutate in briosele fara ou.


    1. // Răspunde

      Multumesc. Foarte adevarat a fi vegan este fericire adevarata. Eu recomand acest stil de viata tuturor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *